Kata Tjuta - Uluru

DAG 6

Ik heb zaaaaaaaaaaaaaalig geslapen in de swag! Echt een aanrader! :)

Na een ontbijt inhet donker gaat de reis verder. Even terug naar een 'restroom' langs de weg om onze slaapkleren in te wisselen voor een normale outfit. En ook vandaag moeten we weer stoppen om hout te sprokkelen. En je raadt nooit wat we te zien krijgen in de achtergrond?! Yes, yes, Uluru! 'k Geef toe, veel hout heb ik niet gesprokkeld, was veel te druk bezig met m'n Uluru-fotoreportage! :p

Maar vanmorgen laten we Uluru links liggen, we rijden verder naar Kata Tjuta op zo'n 45 km. Ook een prachtig gebergte. Je zou zeggen dat het dezelfde steensoort is als Uluru maar dit is dus helemaal niet het geval. We kregen een hele uitleg daarover en ik ken nu wel het verschil maar ik ga het jullie besparen! ;) Niet dat het saai is, maar te kostbare internettijd voor mij om dat hier allemaal neer te pennen.

Ook doorheen Kata Tjuta maken we een adembenemende wandeling. Best lastig soms omdat er veel klimwerk tussenzit en die groep twintigers gaat erdoor als een sneltrein. En dat wil ik nu net NIET doen... ik wil genieten... ik wil zien... ik wil voelen... en ik wil vooral veeeeeeeeeeeel foto's nemen! :) De tocht doorheen het gebergte is zo'n 7 km.. 7 km prachtig uitzicht! We komen zo'n 10 minuten later aan dan de rest en moeten ons dus weer haasten voor lunch. Ik heb wel het gevoel gehad dat ik me gedurende die drie dagen dikwijls heb moeten haasten. Je zit zo krap in tijd daar je op verschillende plaatsen op bepaalde uren moet zijn want anders mis je de zonsondergang of zonsopgang... die wacht niet op ons he!

Na lunch rijden we naar het Uluru informatiecentrum. Daar kan je een hele uiteenzetting lezen over de Aboriginalcultuur en specifiek gelinkt met Uluru. Ik heb bepaalde woorden genoteerd en ga dit thuis op m'n gemakje eens nalezen want hele teksten in het Engels plus Milan die er liever natuurlijk sneller doorheen wil want hij snapt er geen jota van, lijkt me thuis even googelen gemakkelijker! ;)

In de Aboriginalshop kopen we twee houten handgemaakte kunstwerkjes.

En dan is het zo ver... met de bus rijden we naar de voet van Uluru. Als ik er sta, ontroert het me echt... ik krijg er gewoonweg kippenvel van! Ik denk: ' Ja, dat is het, ik ben nu ECHT in Australie!!!!' Felix, onze gids, geeft een hele uiteenzetting waarom je Uluru beter niet beklimt. Ik was het nooit van plan geweest uit respect voor de Aboriginalcultuur maar als je daar staat en je ziet 'the climb'... je moet al zot zijn... zo gevaarlijk!

Dan gaan we een stukje wandelen langs Uluru, the 'Mala walk'. Er zijn daar een heleboel heilige plaatsen waar er zelfs niet gefotografeerd mag worden. Het is maar een kleine wandeling en na drie kwartier zitten we weer op de bus richting 'sunset look out'.

Uluru is bekend voor zijn kleurverandering als de zon ondergaat. Overdag is hij dus oranjebruin en hij zou bij zonsondergang zelfs bruin kunnen worden. Eerst zien en dan geloven! Maar echt geen zever, het is dus ECHT waar. Van de ene second op de andere gaat Uluru van oranjebruin naar superdonker bruin. Heel raar... om dan plots weer te veranderen naar oranjebruin. Het is prachtig! Ik geniet er volop van. Het is ook de plek waar we 's avonds dinner krijgen dus je kan gewoon je tijd nemen en genieten... volop... echt genieten!

Als het pikdonker is rijden we naar onze tweede kampeerplaats, deze keer niet in the middle of nowhere maar zelfs een sanitaire blok voorhanden. Een douchke zal deugd doen!

En wat zien we opeens in de midden van de weg?! Ja hoor, een kangoeroe! Wiewietje, 'k heb een wilde kangoeroe gezien, 't is gelukt! :p

Vanavond blijven we plakken rond het kampvuur en wordt er volop gebabbeld en gelachen. Een heleboel twintigers samen van overal uit Europa... het levert grappige taferelen op! Milan laat het niet aan zijn hartje komen want die slaapt al zaaaaalig in z'n swag. Tegen middernacht volgen we hem allemaal naar dromenland. Alle swags rond het kampvuur en 'good night'!

Reacties

Reacties

Véronique

TOF TOF TOF

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!