Alice Springs... eerste indrukken

DAG 1 en 2

Toen we in Alice Springs arriveerden met de bus had ik niet echt een waw-gevoel. De huizen oogden armtierig. Maar blijkbaar was dit enkel de indruk van 'the suburbs' want onze hostel lag in een residentiele wijk en dat oogde allemaal veel gezelliger.

Todd Mall is een kleine, gezellige winkelstraat in Alice Springs. Ik heb vandaag Ann's raad opgevolgd en me een echte Aussie fleece gekocht... zal hem kunnen gebruiken in 'the outback'! Maar tegen 17.3u loop je bijna alleen in Todd Mall en voel ik er me dus helemaal niet meer op m'n gemak. Waarschijnlijk zullen de reviews waarin Alice Springs in de avond als niet zo veilig omschreven staat, er wel voor iets tussen zitten. Wel wat beu, want 'the hostel' ligt op 10 mimuutjes wandelen buiten het stadscentrum dus als je 's avonds een hapje wilt eten, moet je in het donker terug. Er zijn ook enkele bezienswaardigheden die vooral 's avonds de moeite zijn dus daar hebben we ons tot zover nog niet aan gewaagd.

In AS kom je ook echt in contact met de Aboriginal gemeenschap. Zo stonden we vandaag samen met een Aboriginalfamilie te wachten voor het groene licht aan een kruispunt. Milan kijkt hier echt zijn ogen uit. Ik moet echt zeggen dat hij moet stoppen met gapen! :p Al moet ik eerlijk bekennen dat het niet al rozegeur en maneschijn is. Ons allereerste kennismaking met de Aboriginals was het moment waarop ze door de politie uit de droge rivierbedding van Todd River werden verdreven. In Alice Springs is het verboden om buiten alcohol te drinken. Tja... blijkbaar nemen de Aboriginals het niet zo nauw met deze wet. Je ziet meer dan eens een Aboriginal dronken rondlopen of bedelen. Ik heb Milan proberen vertellen dat ze natuurlijk niet allemaal zo zijn maar jammer genoeg krijg je hier in AS geen andere indruk. Ze hangen maar wat rond op straat of in de shoppingcentra. Milan zei gisteren voorzichtig: 'Mama, die Aboriginals ruiken niet lekker...' En inderdaad ze zien er niet alleen onfris uit, er hangt echt een geur rondom hen. Ik vrees dat sommigen gewoon op straat leven. Een gids vertelde vanochtend dat er twee verschillende Aboriginalgemeenschappen zijn die geregeld met elkaar in de clinch gaan. Ze spreken blijkbaar ook een andere taal. Nu ja... benieuwd welke indruk we zullen krijgen van de Aboriginals nabij Uluru want daar is tenslotte het hart van de Aboriginalgemeenschap.

In Australie (sorry, da's hier een qwertytoetsenbord dus deelteken of accent is hier niet te vinden ;)) dus in Australie zijn ze echt wel supervriendelijk. In Belgie word je in een warenhuis verwelkomd met 'Klantenkaart of kortingsbonnnetjes?' of als je geluk hebt kan er een goeiedag af... Hier krijg je 'Hello! How are you?' De eerste keer keek ik waarschijnlijk superdwaas! :) Ook grapppig is ' Of Course, love!', 'No problem, love!'

Dus tot zover zijn de Aussies helemaal zoals ik ze me voorgesteld had.. love them! :)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!