Wildlife spotten... niet vanzelfsprekend!

Dag 30

Om 8u werden we op het ontbijt verwacht. Heerlijke pannenkoeken met banaan en slagroom op superleuke wijze gepresenteerd. Honger gingen we zeker niet hebben want ik kreeg dat bord nu al niet op en na de krampen van gisteren – die uiteindelijk na een halfuurtje gelukkig over waren – wou ik me niet overeten.

Om 10u gingen we met de gids – met een groot kapmes in de hand ;) – te voet de jungle in om wildlife van dichterbij te spotten. We volgden duidelijk het spoor van wilde olifanten want de olifantenmest lag rijkelijk langs ons pad.

Eigenlijk alles best wel spannend want in deze jungle leven er naast de wilde olifanten ook wilde zwijnen, jaguars – gespot vorige zomer door in van de gasten van onze guesthouse - , slangen en andere griezelige insecten.

De klim was eigenlijk best vermoeiend en na een dik uur bereikten we de top van ‘Bukit Belanda‘ Onze tocht had nog niet veel spectaculairs opgeleverd, we hadden zelfs geen apen of mooi gekleurde vogels gezien, enkel het Chinese Lantaarninsect - blijkt zeldzaam te zijn en inderdaad ook wel mooi – en dan ook een grote spin en twee vleesetende planten. Dat zie je uiteraard allemaal niet bij ons maar voor zo’n vermoeiende tocht was dit maar een magere troost! ;) Tja, da’s nu eenmaal het verschil met een zoo hé…

Ene keer terug checken op bloedzuigers – oef, geen! – en onmiddellijk onder de douche en dan een beetje ontspannen op het balkon van het restaurant met een spannend boek en het fototoestel in aanslag… je weet maar nooit! ;) Het fris windje op het balkon was gewoon zaaaaalig! De enige plek in heel Borneo denk ik waar je een briesje voelt! ;)

Ik zag vanaf het balkon de ‘Hornbill’ (moet nog eens opzoeken hoe deze heet in ’t Nederlands) overvliegen op nog geen meter van mij. Een prachtige vogel! Maar te vlug voor mijn fototoestel! ;)

Om 13.30u werd dan de lunch geserveerd: Nasi Goreng, weer op een heel lekkere wijze bereid.

Nog even luieren en dan weer de trap naar beneden voor de tweede boottocht. Hopelijk kregen we nu wilde olifanten of tenminste oerang oetans te zien!

Het eerste wat we te zien kregen, was een uiterst giftige slang, ‘Wagler’s Pit Viper’, een groene slang met blauwe strepen.

Maar daar bleef het dan een tijdje bij. We gingen dan een zijarm in van de rivier waar we weer veel Makaken en ook een heleboel Proboscis apen spotte. Proboscis apen zijn die apen met die rare neus. Grappig om te zien!

Volgende stop was weer om een slang van dichtbij te bekijken, deze keer een zwarte met gele strepen: ‘Mangrove Cat Snake’.

Maar nog steeds geen wilde olifanten, krokodillen of oerang oetans. En dit is hier nochtans het leefgebied van deze laatste soort!

Ondertussen was de zon al onder en begaven we ons op de terugweg en dan…. Een oerang oetan. Super om dat dier in het wild te observeren!

Onze missie was geslaagd want zowel de proboscis als de oerang oetan is eigen aan deze streek en wij hebben ze gezien! Yes!

Met een blij gevoel keerden we terug naar de guesthouse. Na de trap weer een douchke nodig en klaar voor ons laatste avondmaal op deze unieke bestemming. En weer werd ons een lekkere maaltijd voorgeschoteld: pompoensoep, cordonbleu met bloemkool en puree en meloen als dessert. Ik kan echt zeggen dat Jason een superkok is en het zijn helper goed geleerd heeft want enkel vanavond had Jason voor ons gekookt, de andere gerechten waren van de hand van zijn “leerling”. En vanavond mag ik zeggen dat dit tot nu toe de beste plek is waar we op onze voorbije 30 dagen hebben gegeten… en dat zal mijn maag en darmen geweten hebben! ;)

We bleven nog even kletsen en zagen zoals gisteren prachtige nachtvlinders, grote kevers een boomkikker en ja hoor, een wild zwijn! Nog nooit van mijn leven zo’n groot zwijn gezien! Milan en ik dachten eerst daar het donker was en ik enkel met de zaklamp de jungle in kon schijnen dat het een kleine olifant was. ;)

Om 23.15u lichten uit want morgen moesten we weer om 6u uit de veren om aan onze tocht terug naar de bewoonde wereld te beginnen.

Reacties

Reacties

mama en papa

Dit noem ik eens echt avontuurlijk ! Met een kapmes de jungle in, gelukkig hebben jullie toch de fauna en flora mooi kunnen zien, maar iedere keer weer naar het guesthouse is een belevenis op zichzelf. Maar ja, zo westers eten in de jungle, wat een buitenkans zeg !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!