Best Tuk Tuk Tours met Paul

Dag 9

De vlucht met low-cost-maatschappij AirAsia – dus vergelijkbaar met Ryanair – is prima verlopen. Geen beetje vertraging en ook de taxiservice van ‘Oriental Escape’ was weer tot in de puntjes in orde. “Welcome in Chiang Mai”.

Onze nieuwe slaapplaats lag in het midden van het centrum van Chiang Mai, dus lekker gemakkelijk maar de drukte moesten we er niet bijnemen want ‘Soi’ weet ik ondertussen al wil zoveel zeggen als zijstraat. En bijv. ‘Soi 4/1’ wil zeggen dan eigenlijk zeggen ‘eerste zijstraat van zijstraat 4’! ;) Schitterend om zo dichtbij te zitten maar toch te kunnen genieten van de rust.

De B&B zelf is supereenvoudig maar het werd hoog aangeschreven op Tripadvisor en voor 11 euro per nacht/2p kan je ook niet het Hilton-hotel verwachten hé!

Om 13u kwam Paul ons ophalen. Paul is waarschijnlijk de enige blanke die in Chiang Mai met een tuk-tuk rijdt. Om een lang verhaal kort te maken: zijn ouders zijn Amerikanen en hij is hier geboren.

Deze tuk-tuktour was helemaal op maat gemaakt want ik wou ‘Tiger Kingdom’ en ‘Wat Phrathat Doi Suthep’ zien, beiden enkele kilometers gelegen buiten de stad dus moeilijk om er zonder vervoer te geraken.

Paul stelde voor om eerste te gaan lunchen en dan naar de tempel te gaan. Allemaal goed voor mij! Hij wist een goede Thaise eettent zijn en bestelde dan ook enkele typische gerechten van Noord-Thailand. Blijkbaar heeft elke regio toch wel zijn specialiteit.

De rijst was wel heel leuk gepresenteerd in een klein rieten mandje. Het leuke was ook dat je deze kleefrijst met je handen mocht eten, dat wordt nu eenmaal zo gedaan. Dat moet je Milan geen twee keer zeggen! ;) Voor de rest was ik niet helemaal overtuigd van het eten. Enkel de gegrilde – gewone ;) – kip kon me echt smaken. Voor de rest viel de papayasalade wel mee maar de andere twee gerechtjes met munt en een bepaald ander kruid waren niets voor mij!

Daar stapten we over in een rode songthaew, een lage, open truck, zeg maar die ons naar de tempel boven op de berg zou brengen.

We hadden echter een heel speciale dag uitgekozen want net vandaag marcheerden alle 30 000 universiteitsstudenten de berg op naar de tempel. Dit gebeurt maar één keer in het jaar en net vandaag! Schitterend om al die jongeren langs de weg te zien lopen. Je gelooft je ogen niet!

Eén nadeel: een drukte van jewelste en om den duur geraakten we zelfs niet meer verder. Het bezoek aan de ‘Tiger Kingdom’ kwam daardoor in het gedrang zodat Paul besliste om de tempel uit te stellen tot maandag. Hij zou ons dan terug brengen daar hij geen andere plannen had die dag en ik alleen in de late namiddag iets gepland had.

Terug tuk-tuk in en richting ‘Tiger Kingdom’, toch ook een halfuurtje buiten de stad. Milan was ondertussen in de tuk-tuk in slaap gevallen en ik had het ook moeilijk mijn ogen open te houden… we waren dan ook al wakker van 5u hé!

Maar ene keer in ‘Tiger Kingdom’ gearriveerd was er van vermoeidheid niets meer te bespeuren bij hem. Dit is echt één van de toeristische trekpleisters in de buurt en we ontmoetten er dan ook een gezin die bij ons in de groep zat in ‘River Kwai Jungle Rafts’… wat een toeval!

Aan een toeristische trekpleister hangt natuurlijk ook een serieus prijskaartje: de babytijgers aaien en foto’s nemen kost ons bijna 40 euro voor nog geen kwartier. Je doet het natuurlijk niet elke dag… Van zoiets kan je enkel dromen als je dit in de films of documentaires ziet gebeuren. En indien hij had gekund, had Milan er eentje in zijn broekzak gestoken! ;)

De tijgerwelpjes waren zodanig speels dat er eentje in mijn schoot sprong. Normaal mag je ze uit veiligheidsoverwegingen enkel aaien op de rug maar Milan was dit in zijn enthousiasme vergeten en eentje beet hem natuurlijk speels in zijn hand. Zonder veel erg, het zijn natuurlijk ook maar kleintjes en Milan kan nu thuis gaan vertellen dat hij door een tijger gebeten is! ;)

Als je helemaal gek wilt doen, kan je ook met de middelgrote en grootste tijgers in de kooi, maar dat vond ik nu net iets té gevaarlijk. Ook al zijn ze daar gekweekt, het blijven wilde dieren…

Na het aaien van de allerkleinsten keken we nog even rond want ‘Tiger Kingdom’ heeft zo’n 40 tijgers van pasgeboren tot volwassen. Je kan tot tegen de kooien gaan als je wilt maar vergeet niet het pictogram van ‘geen vingers door de tralies steken’ in acht te houden! ;) Milan maakte één van de jongere katten zodanig gek met een papieren zakdoekje dat hij tegen de kooi aansprong om met Milan te spelen… tot hij van de bewaker onder zijn voeten kreeg… typisch! ;)

Tijd om terug te keren naar Chiang Mai… “Het was een leuke dag, hé mama!” Fantastisch om dat te horen!

Terug in de B&B verzamelde ik mijn was want ik had even verderop in de straat een huisje gezien waar je je was kon binnen geven: 75 cent voor een kg was. Doen want sommige kledingstukken begonnen echt stijf te staan van het vuil. ;) Morgen mag ik er mijn was weer gaan halen… ben benieuwd!

Vanavond eens geen Thais eten – eerlijk gezegd komen de Thaise proevertjes eventjes mijn strot uit! ;) Op Tripadvisor had ik een leuk Italiaans restaurantje gevonden en daar had ik nu echt eens zin in.

En lekker was het zeker! Voor herhaling vatbaar… komt goed uit daar we hier morgen nog zijn!

Ach ja, en kon het niet laten om me zo’n losse Thaise broek te kopen. Had het niet geweest dat ik nu al moest proppen om mijn spullen in mijn valies te krijgen, hadden het er twee geworden! ;)

’t Is 22.30u… bedtijd voor ons want het was beslist een superleuke maar ook lange dag!

Reacties

Reacties

carine

Kan mij best voorstellen dat Milan dat de max vindt !
Weinig of eigenlijk geen van ons kinderen kan dit ooit thuis vertellen.
Ben al benieuwd naar je "Thaise broek" ;-)

ann, marc, jules en jef

bé, alweer fantastisch hé! kijk eens hier: http://www.nieuwereiskriebeltjes.blogspot.be/
zij zitten nu in Thailand!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!