Van Bangkok richting Ayutthaya

Dag 4

Vanmorgen om 6u uit de veren voor de trein richting Ayutthaya.

Onze gastvrouw had voor een verpakt ontbijt gezorgd en valies 2 ging voor twee dagen in ‘luggage storage’. Overmorgen keren we voor een dag terug naar Bangkok en zo hoef ik niet onnodig te sleuren.

Vanochtend leren we ook direct de Thaise buien kennen. Poncho’s aan en in de gietende regen richting het metrostation. Ook het metronetwerk is zoals de skytrain prima georganiseerd. We moeten er in het station zelfs door een metaaldetector en tassen worden gecheckt. Hetzij vluchtig want mijn valies heeft hij alvast niet open gedaan.

Twee haltes verder zijn we in Hualamphon Station en kopen een ticketje 2e klasse. Derde klasse is duidelijk voor de locals, geen airco en nauwelijks zitplaatsen. Anderhalf uur rechtstaan zag ik echt wel niet zitten dus dan maar kaartje kopen van 10x zoveel, zo’n € 12.5 voor ons tweetjes.

Op de trein komen er twee controleurs rond. Wat zien ze er streng uit, het lijkt eerder politie… De ene vinkt iets aan op een lijst, de andere knipt het kaartje. En tussendoor komt hij met een borstel de compartimenten netjes houden. De trein is ongelooflijk gammel maar proper is hij alvast wel! ;-)

Net voor Ayutthaya komt hij roepend door het compartiment “Next stop Ayutthaya” en een hele meute toeristen stapt af.

Deze keer maken we gebruik van een echt Thais vervoermiddel: de tuk-tuk. Milan vindt het geweldig! En ik vind het ook best grappig!

Na een ritje van 5 min. komen we aan bij onze B&B. We worden onmiddellijk verwelkomd door de gastvrouw en ondanks de check-in time eigenlijk later is mogen we direct naar ons kamer. Weer een uitstekende verblijfplaats: ‘Promtong Mansion’. Elk een dubbelbed (!), eigen badkamer, kast, spiegeltafel, safe en ijskast. Wat een luxe!

Ondertussen is de regen vanuit Bangkok overgewaaid naar hier. Jammer want ik wil eigenlijk seffens de omgeving nog eens verkennen en eigenlijk liever niet in de regen. Maar ik vrees dat het poncho aan zal worden!

mama en papa

Gelukkig zaten jullie niet tussen de kippen op de trein !
En de poncho's zullen goed van pas komen, was te voorspellen hé !