Fietstour in Bangkok

Dag 3

Onze eerste echte tour is achter de rug. Fietsen in Bangkok… we hebben het overleefd! ;-)

Met ‘ABC Amazing Bangkok Cyclist’ hebben we het “andere” Bangkok ontdekt. Bangkok is een drukke grootstad maar achter die wolkenkrabbers en grote lanen liggen er tal van kleine, smalle steegjes. Plekjes waar je als toerist nooit zou komen.

Onze ochtend start met een lekker ontbijt in de hostel. Een croissant, sandwich en muffin alsook een glas water, fruitsap en warme chocomelk. Milan en ik keken even raar toen ze een plateau bracht met elk drie van die drankjes op. We zijn alvast niet dorstig op weg gegaan! ;-)

In Bangkok moet je natuurlijk de ‘skytrain’ nemen om van punt A naar punt B te gaan. Een schitterend georganiseerd netwerk en last but not least airco op die skytrain, alleen daarvoor al moet je er gebruik van maken!

De eigenaar van ‘ABC Amazing Bangkok’ is een Nederlander. Hoe kan het ook anders want wie gaat er nu fietsen in Bangkok? ;-)

Na een eerste kennismaking met de groep (een Nederlandse familie van 4, 2 Engelse onderwijzeressen en groepsleiders Ta en Eddy – niet hun Thaise namen want die onthoudt geen mens ;-) - die Engels spreken) kiezen we onze fietsen uit. Een gemakkelijke citybike voor mij en een mountainbike voor Milan.

Het eerste stukje van de tour was redelijk spannend want voor je in de “achterbuurt” bent, moet je eerst je weg banen door het drukke, levendige Bangkok. Pffff, zweten!

De eerste stop is in één van die achterliggende straatjes. Amaai, duidelijk een andere wereld dan bij ons. Toch legt Ta uit dat we niet mogen denken dat ze arm zijn. Ze leven enkel helemaal anders. Iedereen leeft in het gezin in één ruimte (m.u.v. toilet en douche) en voor de rest wordt er vooral buiten geleefd omdat het buiten ‘frisser’ is. De mensen koken dus ook gewoon voor hun deur op straat.

Van daaruit banen we ons een weg naar een lokale markt. De plaatselijke bevolking – ook diegene die de voedselstalletjes uitbaten – komen daar hun boodschappen doen omdat het zo goedkoop is. Wat een heksenketel! Wat een gedrum en hectisch gebeuren want de mensen die er boodschappen doen willen geen tijd verliezen want ze willen uiteraard zo vlug mogelijk hun kraampje openen. Waar ze vlees verkopen is de stank niet te harden. Jakkes, geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om daar iets te kopen. De kippen lopen op sommige plekken rond, op andere zitten ze dan weer in een kooi. Waarom? De mensen komen er een levende kip uitkiezen die daar ter plaatse geslacht wordt. Of je ziet een kooi waar onderaan de levende kippen zitten en bovenaan de gepluimde kippen met kop nog aan.

En wat bevangen daar… 35°C buiten, de kraampjes op elkaar geplet en dan die geur… “Mama, ik word hier misselijk zenne!” ;-)

Even verderop aan een voetbalstadion houden we een korte stop. We proeven er Thaise bananen en een soort fruit. Heel lekker! Naam vergeten maar heb het even gegoogled: longan. Je moet het pellen als een lychee.

Dan rijden we verder naar het armere deel van Thailand. Mensen leven er in een zelf gefabriceerd “huis” onder de viaduct. We passeren desondanks lachende gezichten.

Een heel stuk verder houden we halt bij een tempelcomplex. We gaan er binnen en zien mensen die een donatie doen aan een monnik. Die donatie is een pakket vol met eten en andere dingen (bvb. medicijnen) dat de mensen geven voor overleden familieleden. Het pakket bestaat uit allemaal dingen die de overledenen lekker vond. Dat alles wordt door de monnik gewijd. Hij moet van alles proeven – vraag me niet waarom ;-) - en de rest wordt gegeven aan de armen of mensen met een handicap want in Thailand bestaat er niet zoiets als een werkloosheidsuitkering of uitkering voor hulpbehoevenden.

Van daaruit gaan de fietsen de boot op en dan met deze ‘longtail boat‘ naar de overzijde van de weidse rivier. Best indrukwekkend met de Bangkok skyline in de achtergrond en dan aan de oevers die eenvoudige paalwoningen.

Terug aan wal fietsen we door een “jungle”. De paadjes zijn zo’n meter breed en links en rechts bevindt zich jungle en water. Geen gekke toeren uithalen op de fiets dus. Maar heel tof fietsen en lekker fris!

De paadjes leiden weer naar een markt, een drijvende markt wel te verstaan. Daar gidst Ta ons doorheen en laat ons proeven van Thaise lekkernijen. Het ene valt al meer in de smaak dan het andere. Maar leuk om straks langs die voedselstalletjes te lopen en te weten wat te eten.

De tour zit er bijna op… tijd op terug te keren. Of toch niet? Er staat nog een lunch op het programma. We eten een heerlijke gebakken rijstmaaltijd met kip, ei en scampi’s. Echt superlekker! Jammer dat ik de naam weer vergeten ben. Ik zal dus de komende weken op het zicht moeten afgaan. ;-)

En dan écht op de terugweg… Het was een hele ervaring die eerste dag in Bangkok!

Na zoveel lekkers vandaag stoppen we gewoon in de supermarkt en eten we vanavond enkele gevulde croissants en chocoladegebak. Thais chocoladegebak, ik moest het gewoon proeven! J

mama en papa

Wat een belevenis zeg,die fietstoer ! Toch wel goed dat men zoiets organiseert voor de toeristen, alleen zou er geen beginnen aan zijn. Als ik lees eten jullie daar ook heel speciale dingen, hopelijk kan je maagje het aan. En de malariapillen , kunnen jullie die allebei goed verdragen?

Bérénice

Tot nu toe verdragen we de malariapillen prima! Joepie! :)

Carine

Leuk ! Zelfs een fietstocht is daar avontuurlijk.
Toch héél wat meer te zien dan op je fietstochtje naar school ;-)
En blijkbaar is er daar voldoende eten !!!Amai !
Amuseer jullie verder hé

Zussie

Geniet maar verder met jullie tweetjes:-) X

Jenny en Patrick

Wat is het weer fijn om jullie reisverhaal te kunnen volgen.
Bij het lezen van deze verhalen kunnen wij ons best voorstellen dat het slapengaan geen probleem is.
We wensen jullie alvast een zéér mooie vakantie toe !

Filip & Isabel

Die longanvruchten at ik ook in Indonesië. Ze zijn lekker en lijken inderdaad sterk op lychee maar dan nog lekkerder.