Cairns - The Great Barrier Reef. Michaelmas Cay & Paradise Reef

DAG 24

Vroeg opstaan wordt hier in Australie een gewoonte... je moet wel want om 18u is het donker.

Het is stralend blauw maar bijzonder frisjes en dus lange broek en fleece aan... oei, oei, voelt niet veelbelovend om op zee te gaan.

Om 7.30u worden we verwacht aan de Reef Fleet Terminal voor check-in. Met 'Passions of Paradise' varen we naar het 'outer reef''. Het 'outer reef'' is beter omdat het rif daar nog veel meer onaangetast is maar de vaartijd is dan natuurlijk ook langer.

Ene keer op de zeilboot, voelt de temperatuur veel beter aan en ziet het er naar uit dat ik toch eindelijk eens in het water geraak! ;)

Tegen 10u komt een prachtig klein eiland in zicht. Rondom dat eiland een andere boot en voor de rest turkoise-blauw water met enkele donkere plekken... de koralen.

Snorkelen kan hier dus gewoon vanop het eiland. 'Michaelmas Cay' is natuurlijk ook natuurgebied en wij mogen maar een stukje van een tiental meter breed betreden... de rest is natuurgeboed voor vogels en zeeschildpadden dus absoluut verboden terrein. Een boete van 7500 dollar hangt boven je hoofd als een parkwachter je betrapt. Nu... ik heb er geen behoefte aan... het is schitterend om de honderden vogels op het eiland te zien. Het ziet letterlijk zwart van de vele volgels.

Moment supreme! Vandaag ga ik echt snorkelen! We hebben een wetsuite aan dat een beetje bescherming biedt tegen de kou en inderdaad als ik het water betreed, valt het mee.

Milan gaat ook mee maar hij haakt al snel af want zijn masker loopt telkens vol water. Volgens mij deed hij iets verkeerd maar ik wou de discussie niet met hem aangaan... Dus ben ik alleen gaan snorkelen, terwijl hij op het eiland genoot van het zonnetje. De koralen en vissen die ik gezien heb, waren in een woord SCHITTEREND! Ik had voordie nog nooit gesnorkeld en als je eerste keer dan is in the Great Barrier Reef dan gaat letterlijk en figuurlijk een heel andere wereld voor je open! Nooit gedacht dat het zo indrukwekkend zou zijn.

Ik ben achteraf met Milan nog eens teruggekeerd omdat ik echt wou dat hij het zag. Hij is zot van oesterschelpen en ik heb er meerdere gezien van meer dan een meter breed dus dat wou ik hem absoluut tonen. Hij is even mee geweest maar kreeg het gebruik van het masker niet onder de knie dus we zijn naar de boot gesnorkeld. Maar... hij heeft wel enkele heel grote oesterschelpen gezien dus mijn missie was geslaagd.

Tijd voor lunch op de boot. Heel lekker trouwens!

Na de lunch varen we naar 'Paradise Reef'. Ik was eigenlijk niet van plan er nog in te gaan want het was toch echt wel koud en menigen deelden mijn mening want de bemanning heeft ons enkele keren moeten uit ons kot lokken dat het ECHT de moeite loonde om het toch te doen, al was het maar voor 5 minuutjes.

Oke dan maar, wetsuite weer aan en direct van de boot in het water want Paradise Reef is een rif in open zee. En inderdaad, niet gelogen, het rif heeft zijn naam niet gestolen... spectaculair! Bij het eiland waren de koralen niet zo diep gelegen maar hier in open zee waren er precies koralen op sommige plekken in verschillende verdiepingen. Op een gegeven moment zag ik zelfs twee duikers van onze boot onder mij door de koralen bekijken. Het was precies zoals op TV... wat een ervaring! Ik kan het niet uitleggen... Duiken heeft me nooit geinteresseerd maar ik kom zeker later nog eens terug om het duiken eens uit te proberen.

Het koraal van Paradise Reef is zo'n 6000 jaar oud! Indrukwekkend he!

Na een dik kwartier moest ik jammer genoeg uit het water want ik voelde dat ik anders onderkoeld zou geraken... spijtig, er was nog zoveel te zien!

Zeilen heisen en terug naar Cairns! Moe maar voldaan zit ik nu achter mijn PC-scherm, ik voel de golven nog in m'n lijf! :)

Reacties

Reacties

mama en papa

Flink van jou om te gaan snorkelen, als je in zo'n gebied bent, moet je dat gedaan hebben wij zijn zo fier op jou en zo blij . Hiervan zal je nog maanden kunnen nagenieten;)

ann

fantastisch, je hebt daar precies al heel wat grenzen verlegd hé! good on you!!! kus,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!