Cairns: Tjapukai

DAG 22

Vanochtend loopt de wekket om 7u af voor onze eerste geplande uitstap in Cairns.

We nemen na ons ontbijt de stadsbus naar Tjapukai, the Aboriginal Cultural Park. Het is een park dat geleid wordt door Aboriginals. Zij geven op een leuke manier aan de toeristen uitleg over hun gebruiken d.m.v. workshops en shows. Natuurlijk is het ook een groot stuk gecommercialiseerd maar het blijft een leuke introductie.

We kunnen al direct deelnemen aan de workshop didgeridoo spelen. Ik heb het in de klas al enkele keren geprobeerd en mij lukt het echt niet maar misschien Milan wel? Neen, niet veel beter. Je mag niet met bolle kaken blazen, neen, je lippen moet trillen... Dit wordt nog veel oefenen! ;)

Nadien gaan we naar 'the Dance Theatre' waar we gedurende een halfuur een kleine show krijgen: dans, zang, muziek. Tof! We bezochten de show zelfs nog eens opnieuw later in de namiddag.

De volgende uitdaging was het boomerang gooien. Zoals alles met oog-handcoordinatie bracht ik er niets van terecht! :p Milan lukte het een beetje. In ieder geval veeeeeeeeeeeeel beter dan mij! Hoe kan het ook anders! ;)

In 'the History Theatre' kregen we een film te zien over de geschiedenis van de Aboriginals. Niet leuk om te zien hoe ze door de blanken verdreven werden...

In 'the Creation Theatre' kregen we het verhaal over het ontstaan van de aarde en het leven volgens de Aboriginals. Een heilig verhaal want we mochten geen foto's nemen.

Tijd voor lunch in het zonneke... heerlijk... de eerste zon in Cairns!

Stenen beschilderen zoals de Aboriginals moet Milan - als stenenverzamelaar - toch zeker gedaan hebben. En het resultaat mag er zeker wezen!

De middag hebben we gevuld met 'bush food' en 'medicine'... een Aboriginalvrouw leert ons welke planten en vruchten eetbaar zijn en welke geneeskundige krahten sommige hebben. Milan vindt eenbepaalde,heel zure vrucht hele lekker. De Aboriginalvrouw kijkt heel verwonderd ' He has to come and live in the rainforest!' :)

Vervolgens leren we door een andere Aboriginalman hoeeen didgeridoo gemaakt wordt en laat hij natuurlijk nog eens de typische klanken horen.

Milan wil absoluut ook nofg ens het speerwerpen uitproberen. Helemaal gene makkie, zo blijkt. Ik waag er me al helemaal niet an. De eerste keer vliegt de sfeer even verder, de tweede keer gaat de mist in... en dat is natuurlijk mijn schuld want ik help hem niet... euh, hoe zou ik dat moeten doen?! Speerwerpen... geen ervaring mee! ;)

Als laatste activiteit proberen we nogmaals een poging boomerang-gooien en weer heb ik een oog-handcoordinatieprobleem! ;)

We sluiten de middag af in de souvenirshop waar Milan iets uitkiest voor bobonnes verjaardag!

mama

hé klein Motje, wat ben ik benieuwd zeg !

ann

hihi,
bobonneke zo nieuwsgierig maken, niet schoon van u hoor!!! ;-)

Carine

Gelijk waar jullie zijn, het is telkens opnieuw een hele belevenis. Het doet mij deugd dat julie zich daar zo amuseren en kunnen genieten van een prachtige natuur en cultuur. Morgen vertrekken we voor enkele dagen naar Centerparcs aan zee. Het zal hééééééééél wat minder spectaculair zijn, maar we zien er toch ook naar uit ! Nog veel veel plezier ! Dikke zoen x